אחד מההבנות בבסיס ליווי הילד/ה , היא ההבנה העמוקה כי הראייה משפיעה על כל תחומי ההתפתחות, היא למעשה החוש המארגן שדוחף אותנו לקשר עם הסביבה, מגרה את הסקרנות ודרכו אנו קולטים ומבינים את העולם. הראייה משפיעה על יכולת מוטורית, קוגניטיבית והתנהגותית. חומרת לקות הראייה ואופי הלקות, הם הגורמים החשובים המשפיעים על ההתפתחות . בגיל הרך, הפעוטות חוקרים את סביבתם הפיזית והאנושית מכוח הסקרנות ומיצר הפעילות הטבוע בהם מלידה. סוכני החקירה הראשונים הם החושים "הקרובים" מגע, טעם, ריח, אח"כ מצטרפים גם ההקשבה, ההסתכלות והחיקוי. בעוד שילדים רואים יכולים להתאים עצמם לסביבה ולהסיק משמיעה וראייה בו זמנית, ילד עם לקות ראייה יזדקק לתיווך המבוגר כדי להגיע להבנת הסיטואציה בה הוא נמצא.
על מנת לחזק תהליך זה יש לתת את הדעת על מספר עקרונות והבנות :
חשוב מאד שיתוף הפעולה בין השותפים בתהליך: ילד, הורה, גננת, סייעת, מורה שיקומית מורה תומכת. לכל אחד ישנו ידע , כישורים וניסיון החיוניים לקידום הילד במסגרת השילוב. חלק מהסעיפים דורשים הכנה מוקדמת טרם כניסת הילד לגן ומצריכים המשך מעקב והתנסויות חוזרות גם במהלך השילוב
היכולת להכיר בצרכים שלו: להבין ולבקש, אחריות אישית, הילד הוא איש השיווק של עצמו, הידיעה מתי לבקש עזרה. הסתכלות על הילד עם לקות הראייה או העיוורון כאחד מכל ילדי הגן, אשר זקוק להתאמות כדי לממש את מלוא הפוטנציאל הקיים בו.
התנסות בכמה שיותר משחקים, חוויות, חומרים ומצבים, על מנת להיות שותף מלא בכל הפעילויות שבגן
קיימת חשיבות רבה בעידוד הילדים לעצמאות והקניית ביטחון ותחושת מסוגלות, שתקנה להם יכולת התמודדות טובה יותר.
בדרך זו, אנו מזמנים ומעודדים את הילד עם לקות הראייה או העיוורון, לחקירה, לסקרנות, והשתתפות בחיי היום-יום. כך למעשה הוא רוכש מיומנויות ויכולות חדשות ואנו מאפשרים לו להתפתח וללמוד. סביבה חינוכית מותאמת יוצרת תנאים מקדימים להתפתחות והתנסות, ומקלה על תהליכי הלמידה וההוראה הפורמליים והבלתי פורמליים של הילד בגן.
לשילוב יש יתרונות גם מההיבט החברתי. השילוב מאפשר הרחבת טווח ההתנסויות והמגעים החברתיים של ילדים ליקויי ראייה /עיוורים עם בני גילם. השילוב מהווה עבורם:
יש לתת את הדעת לכך, שבשל הקשיים בראייה ייתכנו מצבים בהם הילדים יסרבו להשתתף במשחקים המערבים פעילויות ספורטיביות ותנועתיות אחרות.
בכדי להתפתח כבוגרים נורמטיביים, מגשימים את עצמם ותורמים לסביבה, הילדים נדרשים להגיע לבשלות בכל אחד מארבעה תחומים הקשורים לאישיותם:
המידע נכתב ע"י דורית כהן גלר – מנהלת מקצועית , גיל רך , מגדל אור
להכרות עם שירות ההדרכה השיקומית