במאמר זה ננסה לענות לשאלה מה התאורה המתאימה לאנשים עם לקויות ראייה בסביבה הביתית? כמו כן נלמד מה היתרונות והחסרונות של גופי התאורה אליהם אנו חשופים בסביבה היומיומית שלנו.
שימוש בהמלצות המוצגות במאמר זה, יסייעו לאנשים עם לקויות ראיה להתנהל בצורה מיטבית יותר בחיי היומיום שלהם בבית, במקום הלימודים או בעבודה.
נתחיל בהכרת מושגים בסיסיים בתחום התאורה, לאחר מכן נסקור את גופי התאורה הנפוצים מבחינת יתרונות וחסרונות ונתייחס למחלות עיניים, הדורשות התייחסות ספציפית בנושא תאורה.
לומן: שטף האור, כמות האור הנקלטת במשך שנייה מכל כיוון.
לוקס: עוצמת הארה/שטף האור לומן, המאיר יחידת שטח. (לומן-1 מוקרן על משטח של מ"ר, עוצמת ההארה שווה לוקס-1).
עוצמת האור: קנדלה, שטף האור (לומן), המוקרן ממנורה בזווית אלמנטרית בכיוון נתון.
יעילות אורית: לומן/וואט היחס בין שטף האור הכולל לבין ההספק המושקע כדי ליצרו. יעילות נמדדת ביחידות לומן/וואט. ככל שהערך גבוה יותר כך מקור האור יעיל יותר.
תאורה היקפית: עוצמת האור המספיקה לקיים פעילות.
תאורת משימה: תאורה המיועדת לאובייקטים שדורשים יותר אור, פעילות כמו קריאה, כתיבה, שרטוט, איפור ועוד.
צבע האור: צבע הנפלט ממקור האור נקרא טמפרטורת צבע ונמדד במעלות קלווין. למרות שמו אינו קשור כלל לחום הנפלט.
לבן קר Cool White :טמפ' 4000 מעלות/קלווין נראה בגווני לבן כחול ירוק.
לבן חם Warm White:טמפ' 3000 מעלות /קלווין בגוון צהוב אדמדם.
אור יום Day Light : 7500 טמפ' מעלות /קלווין דומה מאוד לאור טבעי.
תפקידו העיקרי של גוף התאורה הוא ריכוז וכיוון האור לאזור הרצוי ביעילות וללא סנוור.
המלצות לשימוש בנורות ליבון– בבית יש לשקול להחליף למנורת לד. נורת ליבון יכולה לשמש כמנורת קריאה בתוספת על האור הקיים בחדר המופק באמצעות נורות אחרות.
חשוב לדעת– נורת ליבון נמצאת בשימוש נרחב בבתים רבים, בעיקר בבתים ישנים. מכיוון שנורת ליבון בעלת יעילות נמוכה גם אם נדליק מספר מנורות יחד לא נגיע לכמות האור הרצויה בחדרי הבית לכן, יש לשקול להחליף למנורות לד ולהשתמש במנורת ליבון כתאורת קריאה בנוסף לשאר התאורה בבית.
2. מנורת הלוגן– גרסה משופרת של נורת הליבון/להט. העיקרון בשימוש במנורה דומה, חוט תיל טונגסטן שאופף אותו גז יסוד ממשפחת ההלוגן.
המלצות לשימוש במנורת הלוגן- מתאימה לתאורת הדגשה לדוגמא: מנורה שמגדישה תמונה על הקיר ואינה מתאימה כמנורת קריאה.
3. נורה פלורוסנטית– נורת פריקה בלחץ נמוך. צורתה כמו שפורפרת זכוכית, מצופה בציפוי זרחני בצורת צינור עם אלקטרודות בקצוות. נורה זו מלאה בגז אציל זרחני ובתוכו זרם חשמלי הגורם לקרינה והארה. נורות פלורסנטיות אשר בנויות עם סליל השראה במקום אלקטרודות נקראות נורות אינדוקציה.
על מנת להפעילה יש צורך במתנע הגורם להדלקה מהירה וכן משנק לוויסות עוצמת האור.
חשוב לדעת- נורות אלו נמצאות בשימוש רחב במוסדות חינוך, מפעילים ועוד. בבית נמצא אותן במטבחים וחדרי אמבט. כל עוד כמות האור מספקת והריצוד מהמנורה לא מפריע לאדם ניתן להשאיר אותה, אך אם קיימת אי נוחות מהתאורה יש לשקול מעבר לתאורת לד. נורה זו אינה מומלצת כתאורת קריאה.
מנורות אלה מהוות סיכון סביבתי בעיקר בגלל הכספית שבתוכן מה שעלול בכמות גבוהה לגרום להרעלה.
4. נורת LED- לד
בנויה מדיודה, הפולטת אור כאשר זרם חשמלי עובר דרכה, תאורה זו יכולה להפוך אור לכל צבעי הקשת.
המלצות לשימוש- האור לבן מרוכז ועשיר בכחול דבר היכול לפגוע ביצור המלטונין וכתוצאה מכך לגרום להפרעות שינה, מדובר בעיקר על תאורה ממסכים שונים- טלוויזיה, טלפון סלולרי, מחשב, מסך קולנוע.
חשוב לדעת- נורת לד מתאימה כתאורה בבית, בחדר, בעבודה ומתאימה מאוד כמנורת קריאה ומשימה. ריכוז האור הכחול בספקטרום הלד עלול להביא להזדקנות הרשתית ולניוון מקולרי, בעיקר האור במסכים. יש צורך למחזר את הנורה כפסולת אלקטרונית.
באופן גורף, אנשים עם לקויות ראייה זקוקים לפי 3 כמות אור, על מנת לבצע פעולה שאדם בעל ראייה תקינה זקוק לה. יש לקחת בחשבון כי הגברת עוצמת האור, עלולה לגרום לסנוור. על כן יש צורך לשלוט על עוצמת האור.
בנוסף, חשוב לשים לב כי הגברת האור המרכזי, פי 2 או 3 מעוצמת האור הרגיל, מצריכה התאמה של סביבת העבודה. ללא התאמה, עלול להיווצר סינוור שנובע מהאור המוחזר מפריטים במרחב. לדוגמא: יש להימנע מתאורה חזקה במקום בו יש ריצוף בהיר ומבריק, קירות בהירים ומבריקים ומשטחי עבודה כגון פורמייקה. לכן, ישנה עדיפות שמשטחים אלו יהיו בגוון מט ולא מבריק וכן לא בצבע לבן.
לאנשים רבים המתמודדים עם לקויות ראייה ישנו קושי בהסתגלות לעוצמות אור משתנות. לכן, רצוי להקפיד על מספר עקרונות ופעולות :
פוטופוביה Photophobia – אי סבילות לאור. מצב בו חשיפה לאור, מכל מקור, גורמת לאי נוחות קשה בעיניים שלעיתים מלווה בהתכווצות עפעפיים ותגובות נוספות שמטרתן הימנעות מאור. תופעה זאת לעיתים נגרמת בשל מחלות עיניים כגון ניוון רשתית, גלאוקומה (בעיקר מולדת), שינויים בקרנית, אוביאיטיס, רטיניטיס פיגמנטוזה, אלביניזם, אכרומוטופסיה ועוד. לכן בבואנו להתאים תאורה בסביבה ביתית או במקום העבודה יש להתייחס לתופעה זו.
דוגמא: אדם עם ניוון מקולרי יבש סובל מפוטופוביה ובעיקר מקושי מול אורות מרצדים בטלוויזיה ומחשב. על מנת לחזק את סביבתו של האדם מומלץ לבצע מספר פעולות : בשלב ראשון יש להאיר את הסביבה עם תאורת לד ולא עם פלורסנט. יש לשקול התאמת פילטר צהוב או כתום לפי צורך בהתאם לבדיקה עם אופטומטריסט. בזמן קריאה בט"מס, מומלץ לשנות את רקע הכיתוב לרקע שחור עם אותיות לבנות או לחילופין רקע צהוב וכמו כן להפחית את כמות האור במסך. בזמן קריאה בספר או במשחק ניתן להשתמש במשקפיים עם תאורה מובנת או פנס ייעודי המורכב על משקפי הקריאה, מה שמפחית את הסינוור מהסביבה.
במחלות כמו אכרומוטופסיה, רטיניטיס פיגמנטוזה ואלביניזם, יש להתייחס באופן מיוחד לקושי במעבר בין תנאי תאורה שונים ולזמן ההסתגלות הארוך שלהם נזקקת אוכלוסייה זו. לכן ההמלצה בסביבה הביתית היא להקפדה על תאורה קבועה, ללא עמעם (דימר). במעברים, בחדרי אמבט ושירותים יש להאיר באופן קבוע, על מנת למנוע פציעות ונפילות. כמו כן, מומלץ בחשיפה לאור שמש להרכיב משקפי שמש מקטבות ולחבוש כובע ואם מרכיבים משקפיים באופן קבוע יש לשקול עדשות מחליפות צבע.
בכיתות לימוד, חדרי מחשבים או מקומות עבודה שאליהם נכנס אור שמש יש לשקול הצללה, שכן אור השמש בנוסף לתאורה גבוהה עלול לגרום לסינוור רב, על כן יש להשתמש בווילונות להצללה- כהים או אטומים, בהתאם לרמת הסינוור.
על פי נתוני משרד הרווחה, בישראל נכון לינואר 2022, חיים כ-23,000 אנשים המחזיקים בתעודת עיוור. כ- 10% מהם מוגדרים כאנשים המתמודדים עם עיוורון מלא, כלומר, ללא יכולת אבחנה באור- NLP No Light Perseption. חשוב להדגיש כי ההמלצות המופיעות במאמר זה אינן מיועדות לאוכלוסייה זו. שימוש בהמלצות המוצגות במאמר זה, יסייעו לאנשים עם לקויות ראיה להתנהל בצורה מיטבית יותר בחיי היומיום שלהם, בבית, במקום הלימודים או עבודה. מומלץ להמשיך ולהתייעץ עם הצוות המקצועי ביחידות השונות של מרכז מגדל אור, על מנת לבצע את ההתאמות הנחוצות בתאורה.
כתבה – דורית שואף, אופטומטריסטית המכון לשיקום ראייה ירודה, מגדל אור
פברואר 2022