צו ההרחבה לעידוד והגברת תעסוקה של אנשים עם מוגבלות בישראל, מגדיר 3-5% העסקה של עובדים עם מגבלה, בהתאם לגודל הארגון ולהגדרתו כארגון ציבורי או פרטי. מעסיק הנכלל בצו ההרחבה, זכאי לקבל סיוע במימון התאמות בסביבת העבודה ובתפקיד, במטרה לסייע לעובד עם המגבלה לבצע את תפקידו כראוי. אדם עם לקות ראייה או עיוורון יכול לבצע כמעט כל עבודה עם התאמות והנגשות. משרד הרווחה והביטחון החברתי וזרוע העבודה, מעניקים סיוע למעסיקים באמצעות זכיינים שמרכז מגדל אור הוא אחד מהם. מענה זה נועד על מנת לסייע בתהליך קליטת עובד עם לקות ראייה או עיוורון וכן במהלך העבודה כולל סיוע בקבלת מימון ההתאמות הנדרשות. כך, ניתן להבטיח את ההשתלבות וההתמדה בתפקיד לאורך זמן.
המידע שלפניכם, מציג את ההתאמות המרכזיות והשירותים המרכזיים אשר עומדים לרשותו של המעסיק, על מנת לחזק את הנגישות בסביבת העבודה ולתמוך בעבודה עצמאית ומקצועית של עובד עם לקות ראייה או עיוורון.
התאמות במקום עבודה – עבור מי ?
נגישות במקום העבודה עבור עובד עם לקויות ראייה או עיוורון פירושה מכלול של שירותים והתאמות המאפשרים לו לבצע את מטלות התפקיד ולהגיע לתפוקות הנדרשות ממנו. התאמות בתפקיד או בסביבת העבודה מתבקשות במקרים הבאים:
ההתאמות הנדרשות והמענים אשר עומדים לרשות העובד ומקום העבודה, מחולקים לשלושה תחומים עיקריים:
הטכנולוגיה הקיימת כיום, אמצעי ההנגשה והעזרים השונים, מאפשרים לעובד עם לקות ראייה או עיוורון עבודה עצמאית לחלוטין, בכל הדרוש ממנו בסביבה טכנולוגית ארגונית. יש לוודא בשלב קליטת העובד ובמקרה של שינוי במצב הראייה של עובד, את רמת נגישות מערכות המידע הארגוניות בהן העובד נדרש לעשות שימוש. בדיקות הנגישות של מערכות המידע הארגוניות מתבצעות על ידי צוות נגישות דיגיטלית. ביצוע בדיקת נגישות יאפשר לעובד עבודה עצמאית מקצועית ומשמעותית.
חשוב לדעת כי בשלב ראשון יש באפשרותו של המעסיק להשאיל ציוד טכנולוגי הכולל את כל הדרוש מבחינת נגישות, ואין עליו לרכוש ציוד יקר או מורכב על מנת להתחיל את תהליך קליטת העובד.
קיימים אמצעים טכנולוגיים רבים המאפשרים לאנשים עם לקות ראייה או עיוורון לבצע את תפקידם באופן מלא ומיועדים למגוון משימות המחייבות עבודה עם מחשב וכאלה שלא מבוססות מחשב. להלן מספר דוגמאות:
התאמת עמדת העבודה הממוחשבת לעובד ובדיקת המערכות הפנים ארגוניות, הינו תהליך מקצועי אשר נעשה ע"י צוות אנשי המקצוע של מגדל אור המתמחה בביצוע תהליך זה.
טכנולוגיה מותאמת לעבודה נגישה עם מידע כתוב:
בנוסף להנגשת המערכות הארגוניות ועמדות העבודה, ישנו מנעד רחב של עזרים מסייעים, אשר מנגישים ומחזקים יכולות עבודה עצמאית מול חומר מודפס.
1. בדיקות נגישות של מערכות המידע הארגוניות – בדיקות שמטרתן בחינת הממשק בין התוכנות של מקום העבודה לבין הטכנולוגיה המסייעת. למידע נוסף– לחץ כאן
2. התאמת עמדת עבודה טכנולוגית לעובד –מבדק בו מתבצעת התאמה של עזרים לקריאה ממחשב ו/או טקסטים מודפסים בהתאם למצב הראייה ולצרכי העבודה. למידע נוסף- לחץ כאן
3. מוקד תמיכה טכנולוגי לשימוש בטכנולוגיה –מופעל על ידי מומחי טכנולוגיה עם לקויות ראייה או עיוורון ומעניק לאנשים עם לקויות ראייה או עיוורון, תמיכה טכנית מותאמת לשימוש במחשבים, טלפונים חכמים, עזרים אלקטרוניים ייעודיים ועוד. למידע נוסף- לחץ כאן
4. מאגר השאלת ציוד טכנולוגי (יד לתעסוקה שווה)– מגוון ציוד וטכנולוגיה מסייעת לצורך השאלה למעסיק כשלב ראשוני בקליטת עובד. למידע נוסף- לחץ כאן
לאדם עם לקות ראייה או עיוורון ישנם לעיתים אתגרים בהתמצאות במרחב. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי עם חפצים גדולים כמו רהיטים, וכן עם חפצים קטנים כמו כלי כתיבה על שולחן עבודה, סידור פינת הקפה ועוד.
על מנת לחזק את עצמאות העובד בהגעה למקום העבודה ובסביבת העבודה עצמה ישנם מספר עקרונות בהנגשת סביבת הארגון – עקרונות פשוטים וקלים לביצוע כגון:
שלב קליטתו של עובד חדש במקום העבודה או שינוי בסטטוס העובד בגלל מגבלת ראייה הוא שלב מרכזי אשר מחייב רגישות, והתייחסות הן לעובד והן לסביבת העבודה האנושית אשר מקיפה אותו, על ידי קולגות וצוות הניהול.על מנת לתמוך בתהליך יש לחזק הבנה וידע בקרב הצוות לגבי מהות המגבלה והמשמעויות וניתן לעשות זאת במספר דרכים:
לסיכום: שירותי התמיכה למעסיק כוללים:
תמיכות ומידע נוסף :
כתבה- שירי הוכמן, מנהלת תחום תעסוקה והשירות הסוציאלי במגדל אור
יוני, 2022