כתבו: ליטל ברלב, נורית גדג', כרמל בן דור, דפנה הרן
המחקר נערך במימון משותף של משרד החינוך, המוסד לביטוח לאומי, משרד האוצר, ג’וינט ישראל-אשלים ומכון מאיירס-ג’וינט-ברוקדייל
בסקירה זו נבחנו תשעה כלי מחקר, שנעשה בהם שימוש בעולם ושניים שנעשה בהם שימוש בישראל, שמטרתם לאתר ילדים עם מוגבלות. מן הסקירה עלו כמה ממצאים.
על בסיס סקירה זו ובהתאם לשיטת המחקר המקובלת בעולם, שעל פיה הורים משיבים לשאלון על אודות ילדיהם, פותח ה-BCDSQ Brookdale Child Disability Screening Questionnaire כלי מדידה המיועד לאיתור ילדים עם מוגבלות.
גיבוש השאלון לוּוה גם בהתייעצות רחבה עם אנשי מקצוע מתחום המוגבלויות, עם הורים לילדים עם מוגבלות ועם צעירים עם מוגבלות. בדרך זו התוודע צוות המחקר לשפה, למונחים ולחוויות של ילדים עם מוגבלות ושל בני משפחותיהם. מהלך זה תרם משמעותית לדיוק בבחירת תחומי המוגבלות הכלולים בשאלון ולטיוב של ניסוחי השאלות.
השאלות ב- BCDSQ מבוססות על שאלות קיימות בשני סקרים:
השאלות כוללות התייחסות ספציפית למגבלה פיזית, קוגניטיבית, חושית או נפשית וכן שאלות
המתייחסות להאם המוגבלות מגבילה או מקשה על הילד לבצע פעילויות יום-יומיות שרוב בני גילו עושים.
לסיכום, קריטריון הסף המוצע להגדרת הורה לילד עם מוגבלות הוא מי שעונה על לפחות אחד מן התנאים שלהלן:
כדי לקרוא את המאמר בשלמותו ניתן להיכנס לקישור הבא:
https://brookdale.jdc.org.il/wp-content/uploads/2020/04/Heb_Report_820_updated.pdf
סיכמה
ריטה לפיד, מנהלת מקצועית, מגדל אור
יולי 2020